Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Topi

Topi;

I arbejdet med den tidlige og forebyggende indsats er TOPI et systematisk og tidseffektivt værktøj til opsporing af udsatte børn allerede fra den første undren. 

TOPI bygger både på fagpersonalets individuelle og fælles vurderinger og strukturerer den fælles dialog om børnenes trivsel.

Når en vurdering i TOPI giver anledning til en bekymring, kan denne bekymring konkretiseres og nuanceres direkte i systemet. Er der behov for yderligere nuancering af bekymringen, er det muligt at koble redskabet Ressourcevurdering på. Her beskrives ressourcer og bekymringer omkring barnet systematisk efter ICS-metodens struktur for gennemførsel af en udredning. 

Simpel fremgangsmåde; TOPI er en del af Hjernen&Hjertets sammenhængende model for arbejdet med barnets trivsel på tværs af sundhedspleje, dagtilbud og skole. TOPI er et simpelt og brugervenligt værktøj, som sikrer systematisk arbejde med den tidlige og forbyggende indsats.

To gange årligt vurderes og inddeles børnenes trivsel i:

  • Grøn - barn i trivsel
  • Gul - barn hvis trivsel vækker undren
  • Rød - barn hvis trivsel giver anledning til bekymring

Til hver position eksisterer definerede kriterier, som det enkelte barn betragtes fra ud. Alle fagpersoner med daglig kontakt til barnet foretager en individuel vurdering.

Dialog, opfølgning og handling

På baggrund af vurderingerne har vi en dialog om fælles vurdering af barnet. Til alle vurderinger er det muligt at knytte en kort kommentar som begrundelse for vurderingen. Mål og aftaler fastsættes og beskrives direkte i systemet gennem værktøjet ”Fokuspunkter og noter”, som sikrer, at al viden om det enkelte barn er samlet et sted. Systemet understøtter elektronisk overlevering af materiale både i og imellem dagtilbud og skole, når kommunens retningslinjer for gældende samtykkeregler er opfyldt.

 

Fakta om TOPI

  • Formål: At understøtte og kvalificere det pædagogiske arbejde med tidlig opsporing.
  • Målrettet: Børn og unge i alderen 0 til 16 år i sundhedsplejen, på dagtilbud og i skole.
  • Udfyldes af: Fagpersonale i sundhedspleje, dagtilbud eller skole.
  • Baggrund: TOPI bygger på trivselsskemaer, som er en del af den opsporingsmodel, der blev udviklet i forbindelse med Socialstyrelsens forskningsprojekt ’Opkvalificering af den tidlige indsats’ (2010-2012).
Dokumenter

TOPI

Shape Created with Sketch.