Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

en kort ABC

En kort ABC:

A;

Afhentning: Sig altid farvel til en personale. Giv altid besked hvis det er andre der henter dit barn – ellers må vi ikke udlevere barnet. Brug Aula eller giv mundtlig besked til personalet.

Aflevering: Sig altid godmorgen til en personale. Det skal foregå inden kl. 9.30 for dem i byen og senest 9.10 for dem der skal i skoven. Kommer I for sent til bussen er det som udgangspunkt ikke muligt at aflevere på det andet hold. Det vil sige I kan ikke tage det for givet, og derfor vigtigt at søge dialog om et akut behov.

Aktiviteter: vi tilbyder en bred vifte af aktiviteter ud fra pædagogiske overvejelser – nogle planlagte andre spontane efter børnenes umiddelbare interesser og behov.

B;

Bleer: hvis dit barn stadig bruger ble, skal I selv medbringe disse. Vi laver aftaler med jer undervejs som jeres barn øver sig i og med renlighed.

Bestyrelsen: Da vi er en selvejende institution består vores bestyrelse af forældre valgt på et særligt forældremøde hvert efterår.

D;

Drikke: jeres barn skal medbringe drikkedunk med vand og vi fylder den løbende op i løbet af dagen.

HUSK NAVN PÅ!

Datasikkerhed: se vedlagte information derom.

E;

Ekstra tøj: der skal altid være skiftetøj i byen og i skoven, som passer til barnet og til årstiden. HUSK NAVN I ALT TØJ, SKO/STØVLER (begge), HUER, VANTER, madkasse, drikkedunk, m.m.

F;

Ferie/fri: Vi sætter feriesedler i omløb i løbet af året, enten på aula eller fysisk seddel. I kan også melde ferie/fri i aula. Det er vigtigt at vi ved hvornår børnene holder fri således at vi kan planlægge og flytte ressourcerne efter behov, da vi ikke har vikarbudget der følger time for time. Derudover er det vigtigt at huske at børn har lige så stort behov for fri og ferie som voksne – det er hårdt arbejde at gå i børnehave!

Forældresamarbejde: ALFA og OMEGA!!! Vi ser jer som eksperter på jeres barn og vi er de professionelle voksne i barnets daglige gang i børnehaven. Vi vægter den daglige kontakt, samtalerne og engagement højt – dette er fundamentet for vores samarbejde omkring jeres barn. Har I spørgsmål til stort og småt – spørg altid! Det vil vi ligeledes gøre.

Frokost: dit barns skal medbringe en god sund madpakke hver dag – den skal sikre dit barns ernæringsmæssige behov og dermed energi og overskud til hele dagen. Er dit barn småtspisende anbefaler vi sunde yndlingsting/pålæg, evt. lave madpakken sammen så barnet er inddraget.

Frugt: Vi har en frivillig frugtkasse. Vi indkøber og skærer frugten ud til uddeling om eftermiddagen. Ordningen er frivillig og vi skriver når kassen er tom.

Fødselsdage: når børnene har fødselsdag fejrer vi dem gerne enten i byen eller i skoven, eller på besøg hjemme hos jer. Barnet holder fødselsdag for sit hold og I kan aftale med personalet hvad vi anbefaler I medbringer til uddeling. Vi tager hensyn til barnets yndlingsspise/snack. Vi anbefaler kun 1 sød ting til uddeling og helst ikke slikkepinde og karameller. Når vi fejrer fødselsdag i børnehaven, dækker vi bord, har en særlig fødselsdagsstol og vi laver en gave (fødselsdagstegning i ramme som er kreeret af et barn som fødselaren selv har valgt. Hvis det holdes i hjemmet, vil vi fortsat gerne med på råd omkring hvad der serveres da vi stadig skal have øje og ansvar for de øvrige børns hensyn. Ligeledes at fødselsdagen kan holdes på et plan hvor alle kan være med – det vil sige at børnene ikke har gaver med og ej heller gaver eller slikposer med tilbage i børnehaven. Alt hvad der omhandler fødselsdagen, skal blive hos fødselsdagsbarnet. Vi opfordrer til at der tænkes i begrænsede mængder af sukker. Hvis I afholder fødselsdag privat, skal invitationer ligeledes deles ud privat og ikke i børnehaven. Vi ønsker ikke være formidler af noget vi ikke er en del af.

Forældresamtaler: Afholdes ca. 3 måneder efter opstart, herefter 1 gang årligt samt ved behov.

Fri for mobberi; skriv under udarbejdelse

G;

Garderoben: vi ser gerne at I løbende rydder op i garderoben og efterlader den som I gerne vil gense den. Dvs. sætte sutsko på plads og tjekke skiftetøj, m.m.

Glemte sager: der står en kurv i garderoben fyldt med navnløse sager – den tømmes 1 gang/mdr og doneres til genbrug eller ekstratøj i børnehaven.

H;

Hygiejne: vi ser dette som en fælles opgave med hjemmet - vi understøtter og øver gode håndvaske-rutiner, som vi oplever at børnene allerede kender. Hvis et barn har haft uheld i tøjet, samler vi det i en lukket pose – vi skyller det ikke pga bakteriespredning!

Hold: Børnehaven er opdelt i 2 hold (hold gul og hold grøn) med 16 børn på hvert hold. Der er tilknyttet 3 personaler pr. hold af varierende ugentligt timetal. Vi rokerer på holdene ca 2 gange om året; efter nytår og efter sommerferien. Der er forskellige pædagogiske overvejelser bag dette skift – alle med udgangspunkt i det enkelte barns trivsel og gruppens dynamik og behov. Da vi er en lille personalegruppe er vores erfaring at børnene lærer os godt at kende og finder tryghed ved alle personaler, også på tværs af holdene.

I;

Indkøring: opstarten/indkøringen i børnehaven er for alle parter en særlig og vigtig tid, men kan også være følsom. Det er vores erfaring at der er hensigtsmæssigt at mor/far er med de første dage og i få timer, så I alle kan gå hjem med en succesoplevelse hvor indtrykkene ikke er blevet for mange på en gang. På denne måde oplever vi at I går hjem med gode fælles oplevelser og har/samler iverskud til en helt ny hverdag. Vi vil altid vurdere løbende under en indkøring hvad der er behov for og tale med jer omkring dette. Vi baserer en god indkøring på optrapning i tid alene i børnehaven, henover den første uge. Det er meget individuelt fra barn til barn hvor længe en indkøring varer, og nogle børn kan have behov for flere perioder med lidt kortere overskuelige dage, f.eks efter en ferie, sygdom eller andre forhold. I skal som forældre påberegne indkøring i den første uge i byen, samt nogle dage i den første skovuge. Vi vil naturligvis samarbejde med jer for at sikre en optimal overgang for jeres barn. Invitationer: Hvis i holder fødselsdag privat og kun nogle af kammeraterne i børnehaven skal med, skal invitationerne deles ud privat og ikke i børnehaven.

L;

Legetøjsdag: legetøjsdag er sat på pause for en tid.

Lukkedage: vi holder lukkedage op til 9 dage om året inkl. grundlovsdag og juleaften. Derudover har Københavns Kommune tvungen sommerferielukning 3 uger. Der vil i sommerferien blive tilbudt nødpasning i anden institution såfremt I ikke har mulighed for at afholde ferie i pågældende uger. Deadline for besked omkring behov for nødpasning i sommerferie-lukkeugerne er ALTID 1.marts samme år af hensyn til arbejdstidsregler og planlægning. Vi anbefaler af flere årsager at I afholder jeres ferie så vidt muligt foreneligt med vores lukkedage. Vi træffer beslutning om årets øvrige lukkedage på et bestyrelsesmøde hvert efterår, hvorefter disse offentliggøres.

M;

Maddag: hver onsdag. Vi sætter skilt op hver mandag efter samling, hvor vi sammen med børnene har besluttet menuen. Så ved I hvad I skal handle og medbringe til onsdag.

P;

Pædagogik; Vi arbejder udfra et anerkendende udgangspunkt, dvs. at barnet har ret og lov til sine følelser – hvad enten det er glæde, vrede, sorg, eller andet. Disse følelser kan komme til udryk i løbet af dagen, eller ved aflevering/afhentning. Vi vil som udgangspunkt guide barnet igennem og være professionelt bevidste om vores egne grænser og ressourcer. Ligeledes fremstå troværdige i vores udtryk, ord og handling .

Pejlemærker; på vej…..

S;

Sprog: vi sprogvurderer alle børn når de er 3, 4 og 5 år. Hvis vi vurderer et særligt behov i den forbindelse, vil vi med jeres samtykke inddrage vores tale/høre-lærer.

Sygdom: vi modtager IKKE syge børn. Jeres barn forventes at kunne deltage veloplagt/som vanligt i vores daglige tilbud. Hvis jeres barn virker uoplagt, sløjt, klager over ubehag eller smerter, kontakter vi jer orienterende og med henblik på en eventuel tidligere afhentning. HUSK at man kan godt være syg uden at have feber! Vi følger anbefalinger vedrørende diverse sygdomme og de anbefalinger der følger i forhold til at være symptomfri og smittefri. Vi har en forventning om at I kan imødekomme dette. Er der tale om kronisk sygdom skal vi have en beskrivelse og vejledning fra egen praktiserende læge, så vi ved hvordan vi skal forholde os.

Stamkort: Vi beder jer udfylde et fysisk stamkort udover det på aula. Det er ment som hinandens backup at vi har stamkortet fysisk og elektronisk.

Samtykke: I alle tilfælde hvor vi har brug for jeres samtykke, vil dette indhentes. Det kan være ifm. Eksterne fagpersoner hvor vi til tider kan have brug for sparring eller redskaber ift. barnets behov eller vores viden.

Styrket læreplan: link findes på aula

T;

Telefon: 82567680 Vi har ingen fast telefontid, men har det f.eks været en svær afsked må du altid gerne ringe senere og høre til dit barn. Vi har ikke telefon med på tur. Det er jeres ansvar at orientere os om ændrede kontaktoplysninger, således at vi altid kan få fat på jer.

Å;

Åbningstid: Alle dage kl. 6.45 – 17.00

Dokumenter

En kort ABC.pdf

Shape Created with Sketch.